Wat doet sociale isolatie met onze mentale gezondheid?

Basisonderwijs

29.03.20

We blijven allemaal zo veel mogelijk thuis om de verspreiding van het nieuwe coronavirus af te zwakken. Sociale gewoontes vallen weg, maar de behoefte aan menselijk contact blijft. Wat doet dat met ons?

Deel bericht

(advertentie)

28.03.20

Piekeren over de risico’s van een coronabesmetting, wakker liggen omdat je je zorgen maakt, denken aan welke erge dingen er mogelijk kunnen gebeuren. Ook als je fysiek niet ziek bent, kun je mentaal behoorlijk veel last hebben van de coronacrisis.

Deel bericht

28.03.20

Op maandag 30 maart verschijnt de eerste aflevering van Huisarrest, een tiendelige serie voorleesverhalen over kinderen die vanwege een virus hun huis niet mogen verlaten. De serie wordt geschreven en voorgelezen door tien bekende kinderboekenschrijvers.

Deel bericht

28.03.20

Als de scholen ook na 6 april nog gesloten blijven, moet er echt iets worden georganiseerd om therapieën voor leerlingen met bepaalde stoornissen te laten doorgaan. Dat zegt directeur Jan-Willem Stegeman van SBO De Welle in Almelo.

Deel bericht

28.03.20

Je hebt leerlingen (dag/week)opdrachten gegeven. Sommige opdrachten kunnen leerlingen zelf nakijken of met hulp van anderen thuis. Maar bij veel opdrachten is dat lastig, omdat ze groter zijn of omdat het meer is dan goed/fout.

Deel bericht

27.03.20

Door de coronacrisis zijn in veel landen de scholen dicht. Sommige landen zijn al eerder begonnen met les op afstand, in andere landen zijn scholen er net als Nederland sinds vorige week mee bezig . Wat kunnen we van elkaar leren? Een schoolleider uit Italië, een lerares uit China en een bestuurder uit Amerika deelden online hun ervaringen. Hun tips hebben wij gebundeld in 10 lessen voor Nederlandse scholen.

Deel bericht

27.03.20

Driekwart van de ouders worstelt met de mediaopvoeding van hun jonge kind. Dat blijkt uit onderzoek van Iene Miene Media dat is gepubliceerd in het kader van de Media Ukkie Dagen, van 27 maart tot en met 3 april.

Deel bericht

26.03.20

‘Hoe kunnen leerkrachten en ouders het beste samenwerken om afstandsonderwijs te verzorgen?’, ‘Hoe kun je op afstand differentiëren?’ en ‘moeten we alleen herhalen of kunnen we ook nieuwe stof aanbieden?’ Het bieden van onderwijs op afstand vraagt om creativiteit, flexibiliteit en vindingrijkheid van scholen, maar roept ook veel vragen op.

Deel bericht

26.03.20

De scholensluiting door de coronacrisis leidt niet tot leerachterstanden. Middelbare scholen werken gewoon het lesrooster af, op de basisscholen gaat het onderwijs spelenderwijs door.

Deel bericht

26.03.20

Het basisonderwijs in Zuidoost-Brabant probeert zijn kwetsbaarste leerlingen, die in een onveilige omgeving opgroeien, tijdens de coronacrisis gewoon te verwelkomen op scholen. ,,Maar hoe langer dit duurt, hoe zorgelijker het wordt.”

Deel bericht

26.03.20

Zet jouw leerlingen ook op afstand eenvoudig aan het werk met de digitale lesstof van Gynzy. Gynzy is beschikbaar van groep 1 t/m 8 voor de vakken rekenen, spelling, woordenschat en grammatica. Momenteel kosteloos te gebruiken voor alle leerkrachten in Nederland!

Deel bericht

26.03.20

De sluiting van de scholen vergroot de ongelijkheid tussen Amsterdamse basisschoolleerlingen. Duizenden kinderen hebben geen pc of snel internet, of volgen de lessen, bij gebrek aan ruimte, in een badkamer.

Deel bericht

26.03.20

De Partij voor de Dieren en de PvdA in Utrecht maken zich zorgen over slachtoffers van huiselijk geweld, kindermishandeling en dierenmishandeling waar tijdens de coronacrisis geen ontsnapping voor mogelijk is.

Deel bericht

26.03.20

Het speciaal basisonderwijs (sbo) en (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) krijgen eenmalig extra geld om hun begrotingen in lijn te krijgen. De cao-partijen halen het geld uit een reservepotje van het Participatiefonds.

Deel bericht

26.03.20

Basisschool De Triangel in Lelystad is door een zeer grote brand volledig verwoest. Ook de aangrenzende gymzaal in de wijk De Botter kon door de brandweer niet worden gered.

Deel bericht

25.03.20

Het kabinet besluit dinsdag hoe het na 6 april verder gaat op de scholen, maar minister Slob van Onderwijs liet gisteravond bij Op1 al doorschemeren dat het zeer waarschijnlijk is dat ze langer dichtblijven. Dat zou betekenen: langer thuisonderwijs.

Deel bericht

25.03.20

Het kabinet besluit dinsdag 31 maart over de maatregelen rond het coronavirus na 6 april. Dat maakte premier Mark Rutte woensdagavond bekend tijdens een korte update na afloop van een crisisberaad.

Deel bericht

25.03.20

“Blijf bij de essentie en breng focus aan.” In andere woorden: keep it simple. De auteurs van het recent verschenen boek Wijze lessen stippen de kansen en risico’s van digitaal afstandsonderwijs aan. “Didactiek is bij afstandsonderwijs nog belangrijker dan in contactonderwijs.”

Deel bericht

25.03.20

Voor sommige leerlingen is onderwijs op afstand niet mogelijk. Bijvoorbeeld omdat zij thuis geen device tot hun beschikking hebben. Afgelopen week maakte minister Slob bekend dat hij 2,5 miljoen euro beschikbaar stelt voor de aanschaf van devices.

Deel bericht

25.03.20

We kijken meer tv en hebben de aloude legpuzzels uit de kast of de winkel gehaald, maar ook het boek is weer veelvuldig in onze handen of op de e-reader te vinden.

Deel bericht

25.03.20

De scholen blijven naar alle waarschijnlijkheid ook na 6 april dicht. Minister Slob wil met een besluit over het heropenen van de scholen nog steeds wachten op de uitkomst van het RIVM-onderzoek naar de rol van kinderen en jongeren bij de verspreiding van het coronavirus. Het onderzoek is gisteren pas begonnen en het kan mogelijk nog zes weken duren voor er resultaten zijn.

Deel bericht


lees verder …

KLIK HIER voor de bron van dit bericht  (Onderwijs Nieuws Dienst)