Porno in beeld tijdens digitale les op Erasmus College: lerares in tranen

ICT en onderwijs

08.04.20

Pornobeelden en racistische uitlatingen tijdens een digitale les. Het is de nachtmerrie van elke docent. Het gebeurde vanochtend bij het Erasmus College uit Zoetermeer via video-app Zoom. De school is per direct gestopt met het gebruik van Zoom.

Deel bericht

(advertentie)

08.04.20

Normaal gesproken zijn deze weken de laatste open dagen voor mbo’s, hbo’s en universiteiten. De dagen waarop nog twijfelende studenten kunnen kijken of de studie die ze willen ook echt bij ze past. Vanwege het coronavirus zijn al die dagen afgelast, en dus wordt naar andere manieren gezocht om toekomstige leerlingen toch van advies te kunnen dienen.

Deel bericht

07.04.20

Ongeveer een vijfde van alle middelbare scholieren heeft moeite met thuisonderwijs. De structuur van de school is weggevallen, hun ouders kunnen hen niet helpen omdat zij in een vitaal beroep werken, of omdat ze niet zo goed Nederlands spreken, broertjes en zusje rennen rond en leiden hen af. Nu de scholen zeker nog tot het einde van de meivakantie gesloten zijn dreigen zij een forse leerachterstand op te lopen.

Deel bericht

07.04.20

Het onderwijsdepartement van New York verbiedt scholen nog langer gebruik te maken van het videoplatform Zoom. De webdiensten van het Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf zijn volgens de toezichthouder niet veilig. Dat meldt de Amerikaanse krant The New York Times.

Deel bericht

06.04.20

Ook leerkrachten in het voortgezet onderwijs hebben het niet makkelijk! Ze mogen niet meer voor de klas staan, de moeten lesgeven op afstand en ze missen hun leerlingen.

Deel bericht

06.04.20

Hoe leer je kinderen kritisch omgaan met coronanieuws? En doe je dat met beperkte mogelijkheden op afstand? Bomberbot ontwikkelde drie mediawijsheidlessen.

Deel bericht

06.04.20

Veel scholen hebben extra laptops of tablets nodig nu leerlingen onderwijs op afstand volgen. SIVON is samen met andere partijen een nieuw initiatief gestart om de vraag van scholen en het aanbod van bedrijven samen te brengen. Heeft u laptops of tablets nodig? Aanmelden kan tot 8 april 2020, 12.00 uur.

Deel bericht

04.04.20

PO-Raad, VO-raad, SIVON, de ministeries van OCW, EZK en BZK, de Alliantie Digitale Samenleving en NLDigital werken samen om maatschappelijke initiatieven en donaties van bedrijven te koppelen aan de vraag naar devices in het primair en voortgezet onderwijs.

Deel bericht

04.04.20

Acht vragen aan Wilfred Rubens over leren op afstand Wilfred Rubens is deskundige op het gebied van wat hij noemt technology enhanced learning. Hij heeft de afgelopen jaren regelmatig gepubliceerd over leren op afstand.

Deel bericht

03.04.20

Het lijkt verstandig geen gebruik te maken van de gratis versie van Zoom. Deze gratis app voor videocontact voldoet namelijk niet aan de AVG.

Deel bericht

02.04.20

Ruim 6.800 leerlingen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs krijgen deze week een laptop om thuis te kunnen werken. Dat zegt Sivon, een samenwerkingsverband van schoolbesturen, donderdag in gesprek met NU.nl.

Deel bericht

01.04.20

Door het gedwongen thuisonderwijs veroorzaakt door het coronavirus biedt Snapput samen met partner MeesterBaan per direct ondersteuning. Snapput is sinds deze week vrij toegankelijk voor alle scholen en leerlingen in het voortgezet onderwijs

Deel bericht

01.04.20

De afgelopen weken stond de onderwijswereld op zijn kop: lesgeven op afstand, in een nationale crisis, wát een uitdaging. Vanuit Kennisnet hebben we met man en macht geprobeerd om alle scholen te ondersteunen bij het lesgeven op afstand, onder andere met lesopafstand.nl. Nu de eerste hectiek voorbij is, komt het besef dat dit nog veel langer gaat duren.

Deel bericht

01.04.20

Uit het Iene Miene Media-flitsonderzoek blijkt dat jonge kinderen (0 t/m 6 jaar) gemiddeld 2,5 uur besteden aan beeldschermmedia sinds de coronacrisis, bijna een uur meer dan normaal. Vooral het kijken van filmpjes is toegenomen, van 84 naar 114 minuten per dag, en het spelen van online spelletjes, van 29 naar 40 minuten gemiddeld. Daarnaast zijn ouders minder streng als het gaat om mediagebruik, …

Deel bericht

31.03.20

Dit jaar biedt het Iene Miene Media-onderzoek een aantal nieuwe interessante inzichten. Peter Nikken licht deze toe. “Misschien denken sommige ouders er te licht over en kunnen getrainde beroepskrachten een verschil maken.”

Deel bericht

30.03.20

Het kabinet praat vandaag over de vraag of de scholen na 6 april weer open kunnen. Volgens minister Slob is dat niet waarschijnlijk. Ondertussen groeit bij scholen de zorg dat sommige kinderen een grotere achterstand oplopen dan de rest van hun klas, omdat ouders om verschillende redenen niet kunnen helpen of omdat ze thuis geen laptop en wifi hebben.

Deel bericht

30.03.20

Amsterdam stelt laptops en wifi-hotspots beschikbaar aan leerlingen die thuis niet beschikken over de juiste middelen om onderwijs op afstand te volgen. Zo kunnen ook deze leerlingen op een goede manier thuisonderwijs volgen en contact houden met hun docenten en klasgenoten. Met deze noodmaatregel wordt genomen om kansenongelijkheid tegen te gaan

Deel bericht

30.03.20

O.b.s. De Driemaster Hardinxveld-Giessendam houdt zich door de coronacrisis, net als veel andere scholen, momenteel bezig met digitale leermiddelen. Videobellen, chatten, op afstand opdrachten online zetten: er wordt volop onderwijs op afstand gegeven bij De Driemaster.

Deel bericht

27.03.20

Met welk programma geef je het beste online les? Hoe houd je de aandacht van scholieren zo lang mogelijk vast zonder dat ze online iets anders gaan doen? En hoe zit het met spieken en toetsen op afstand?

Deel bericht

27.03.20

Door de coronacrisis zijn in veel landen de scholen dicht. Sommige landen zijn al eerder begonnen met les op afstand, in andere landen zijn scholen er net als Nederland sinds vorige week mee bezig . Wat kunnen we van elkaar leren? Een schoolleider uit Italië, een lerares uit China en een bestuurder uit Amerika deelden online hun ervaringen. Hun tips hebben wij gebundeld in 10 lessen voor Nederlandse scholen.

Deel bericht

26.03.20

‘Hoe kunnen leerkrachten en ouders het beste samenwerken om afstandsonderwijs te verzorgen?’, ‘Hoe kun je op afstand differentiëren?’ en ‘moeten we alleen herhalen of kunnen we ook nieuwe stof aanbieden?’ Het bieden van onderwijs op afstand vraagt om creativiteit, flexibiliteit en vindingrijkheid van scholen, maar roept ook veel vragen op.

Deel bericht


lees verder …

KLIK HIER voor de bron van dit bericht  (Onderwijs Nieuws Dienst)