De leraar is live: ‘Het praten over koetjes en kalfjes valt weg’

Plotseling moesten scholen hun deuren sluiten. De oorzaak: het coronavirus. In korte tijd organiseerden leerkrachten door het hele land onderwijs op afstand. Van vooraf opgenomen instructiefilmpjes tot videobellen met de leraar: per school verschilt de aanpak van digitaal onderwijs. Wij vroegen drie leraren hoe zij het online lesgeven ervaren. 

Wina Veldkamp is lerares in groep 7 en 8, Jos Pattinasaranij onderwijst vmbo 1 en 2, en Anna Brinkman is kleuterjuf. Hoe pakken zij hun lessen aan? Wat vinden hun leerlingen ervan om thuis les te krijgen? En wat missen de leraren het meest? “Ik gaf leerlingen altijd een hand als ze binnenkwamen”, vertelt Jos. “En ik vroeg ze hoe het ging met hun hobby’s. Nu geef ik vooral feedback. Het praten over koetjes en kalfjes valt weg.”

Over het algemeen passen kinderen zich snel aan de situatie aan, merken alle drie de leraren. Voor ouders is het soms lastiger. Anna: “Sommige ouders willen graag een heel dagprogramma, maar kleuters hoeven echt niet continu aan het werk te zijn.” Benieuwd tegen welke uitdagingen ze nog meer aanlopen? En welke kansen digitaal onderwijs tegelijkertijd biedt? Lees het hele interview hier.  

Door: Nationale Onderwijsgids





KLIK HIER voor de bron van dit bericht