Afstandsonderwijs: van techniek naar didactiek

Doordat scholen vanwege de coronacrisis de deuren sloten, ontstond er een digitale omwenteling in het onderwijs. In eerste instantie ging veel aandacht naar het technologische aspect. Volgens Jasper Rijpma en Maarten Ombre is de tijd rijp om te focussen op onderwijsdoelen en na te denken over welke didactiek effectief is voor onderwijs op afstand. Wat werkt wel en wat niet? Daarom maakten zij een vlogserie over didactiek voor afstandsonderwijs.

  • Embedcode

De didactiek voor onderwijs op afstand is gebaseerd op zeven principes. In elke video van de serie staat één principe centraal. Rijpma en Ombre vertellen je per video hoe je deze zeven principes toepast in je online les.

Principe 1: geen prestatie zonder relatie

  • Embedcode

Principe 2: ondersteun leerlingen bij hun studievaardigheden

  • Embedcode

Principe 3: bied een vaste structuur

  • Embedcode

Principe 4: werk vanuit doelen

  • Embedcode

Principe 5: schenk structureel aandacht aan formatieve evaluatie

  • Embedcode

Principe 6: laat leerlingen samenwerkend leren

  • Embedcode

Principe 7: schenk aandacht aan de socialisatie van je groep

  • Embedcode

De Wijslijst helpt leraren op weg

Jasper Rijpma en Maarten Ombre zijn mede initiatiefnemers van de Wijslijst. Op Wijslijst vind je verschillende voorbeelden en initiatieven voor onderwijs op afstand. De website wordt dagelijks geactualiseerd met behapbare en praktische ideeën, in verschillende thema’s voor leraren en onderwijsondersteuners.

Meer weten?

  • In het artikel Toolgericht of doelgericht? vind je vier tips voor effectieve didactiek voor afstandsonderwijs. 
  •  Op wijzelessen.nu van de Open Universiteit staan 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Deze bouwstenen zijn ook toepasbaar bij onderwijs op afstand. 

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Instructie


lees verder …

KLIK HIER voor de bron van dit bericht  (leraar24.nl)